Book Blogger Life|Recensies schrijven

Een recensie schrijven. Het lijkt misschien zo makkelijk, je verkondigt tenslotte jouw eigen mening. Toch kan het schrijven van een recensie van een boek soms best lastig zijn. Meestal weet ik namelijk perfect wat ik van een boek vind, maar dat dan ook nog overbrengen aan de lezers van mijn blog en die mening goed onderbouwen dat is niet altijd even makkelijk. Daarnaast komt het ook wel eens voor dat ik een boek gelezen heb, maar eigenlijk niet zo goed weet wat ik er precies van vind. Ook dan kan het schrijven van een recensie ingewikkeld zijn. Toch vind ik recensies schrijven één van de leukste dingen om te doen op mijn blog, omdat ik met mijn mening andere mensen enthousiast kan maken voor een boek. Wat is er nou leuker dan dat!  Vandaag deel ik met jullie welke onderdelen ik altijd probeer te laten terugkomen bij het schrijven van een recensie.

Feitelijke gegevens

Ik begin mijn recensies altijd met een overzicht van informatie over het boek. Ik noem hier altijd de titel, de auteur, de uitgeverij, het genre, van welke serie het boek eventueel onderdeel is en een samenvatting van het boek. Ik haal deze informatie eigenlijk altijd van Goodreads en de samenvatting van het boek dat ik geef, is meestal gewoon de achterflaptekst.

Personages

Wat ik altijd heel belangrijk vind in een boek, en wat dus altijd een onderdeel is in mijn recensies, is hoe goed ik me kan inleven in de personages. Een boek waarbij de personages heel vlak worden neergezet, zal ik waarschijnlijk minder goed beoordelen dan een boek met heel uitgebreid omschreven personages. Hoe meer diepte de personages hebben, hoe beter ik me kan inleven in hun situatie.

Worldbuilding

Dit punt is misschien niet heel belangrijk bij alle boeken die ik lees, maar bij fantasyboeken vind ik het altijd wel heel belangrijk dat de wereld waarin het verhaal zich afspeelt goed in elkaar zit. Als de auteur een wereld weet te creëren die tot in de kleinste details helemaal klopt, dan is dit voor mij zeker een groot pluspunt in een boek. Het tegenovergestelde geldt ook: als ik merk dat er zaken niet kloppen dan kan dit mij heel erg uit het verhaal trekken en zal ik het boek ook minder goed beoordelen.

Schrijfstijl

Ik merk dat als ik een boek beoordeel ik het vaak gelijk over de schrijfstijl ga hebben. Als een boek vlot geschreven is, lees het nou eenmaal makkelijker dan een boek waar ik sommige zinnen drie keer moet lezen voordat ik snap wat er staat. Ook ben ik vaak nogal fan van een poëtische schrijfstijl, want dat geeft het boek toch net wat extra’s.

Maar een tijdje geleden las ik bij Rowan een artikel waarin zij schreef over of je de schrijfstijl van een auteur wel kan beoordelen in zijn vertaalde werk. De vertaler heeft dan immers ook invloed gehad op de schrijfstijl.  Daardoor ben ik wel meer na gaan denken over het beoordelen van de schrijfstijl ik vertaald werk, maar het is wel iets wat ik zal blijven doen. Al zeg ik nu eerder iets van De schrijfstijl in dit boek… in plaats van De schrijfstijl van Marissa Meyer als het gaat om een recensie van een vertaald boek.

Voorbeelden/quotes

Aangezien ik mijn recensies altijd zonder spoilers wil schrijven, kan het soms wat lastig zijn om concrete voorbeelden te nomen. Toch vind ik het wel belangrijk om mijn mening te ondersteunen met voorbeelden uit het boek en vaak kan dit ook wel zonder spoilers te geven. Verder helpt het bij mij altijd bij het besluiten of ik een boek wil lezen als ik een aantal quotes uit het boek heb gelezen. Als ik echt één hele goede quote uit een boek lees, kan dat mij zo nieuwsgierig maken naar het boek dat ik het alleen al door die ene quote zou willen lezen. Daarom voeg ik zelf ook altijd mooie quotes uit het boek toe in mijn recensies.

De conclusie

In de conclusie probeer ik altijd nog even kort te benoemen wat ik van het boek vond op basis van alle bovenstaande punten. Daarnaast wil ik de recensie altijd eindige met een goede afsluiter, bijvoorbeeld Dit is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar als je houdt van bijzondere boeken dan gaat De Kids of Appetite zeker je hart stelen. Tot we oud-nieuw zijn!. Waarin ik soms ook nog probeer te verwijzen naar inside information van het boek, die je misschien alleen snapt als je het boek al gelezen hebt, maar die als je het boek nog niet gelezen hebt ook interesse voor het boek kan opwekken.

Dit zijn zo ongeveer de punten waar ik altijd aan denk bij het schrijven van een recensie. Aangezien iedereen op een andere manier recensies schrijft en we als boekenbloggers altijd van elkaar kunnen leren, ben ik ook heel benieuwd: Waar letten jullie altijd op bij het schrijven van een recensie?

Een gedachte over “Book Blogger Life|Recensies schrijven