Recensie | De erfenis – Jennifer Lynn Barnes

Tijdens de Hebban Adventskalander was De erfenis van Jennifer Lynn Barnes één van de boeken die je kon downloaden. De flaptekst sprak mij meteen aan. Een meisje dat miljarden erft van een man die ze niet kent, terwijl zijn familie niks krijgt. En dan moet ze ook nog eens met ze in één huis gaan wonen. Dat is vragen om problemen en trekt de aandacht. De recensies die ik over het boek las waren ook hoofdzakelijk positief. Ik begon dus met hoge verwachtingen.

Een onverwachte erfenis

Avery Grambs en haar halfzus hebben niet echt een rooskleurige toekomst voor zich. Ze kunnen net rondkomen, maar meer dan dat zit er ook niet in. Totdat Avery te horen krijgt dat ze miljarden heeft geërfd van Tobias Hawthorne. Ze heeft de beste man nog nooit ontmoet, heeft geen idee wie hij is en tast volledig in het duister over het waarom van deze erfenis. Om de erfenis in ontvangst te kunnen nemen moet ze wel nog aan één voorwaarden voldoen: per direct intrek nemen in Hawthorne House en daar een jaar blijven wonen. Een enorm huis met meer kamers dan je ooit nodig zal hebben én een eigen bowlingbaan. Geen straf zou je denken. Helaas woont de zojuist onterfde familie ook in het huis en die zijn nou niet bepaald laaiend enthousiast om samen te wonen met het mysterieuze meisje dat er met al hun geld vandoor gaat.

Puzzels en mysteries

Het grootste mysterie van het boek is natuurlijk: waarom heeft Avery al dat geld geërfd? Samen met de vier kleinzoons van Tobias Hawthorne gaat Avery op zoek naar het antwoord hierop. De oude Hawthorne bleek gek te zijn op puzzels en raadsels en heeft deze dan ook achtergelaten om het mysterie te ontrafelen. En gaandeweg komen er ook nog andere geheimen van de familie naar boven.

De puzzels in het boek zorgen ervoor dat je als lezer gaat proberen om het mysterie mee op te lossen. Dit maakt ook dat je maar door wilt blijven lezen om uiteindelijk antwoorden te krijgen. Ben je eenmaal aan het boek begonnen dan is het ook lastig om deze weer aan de kant te leggen.

Een klein minpuntje van het boek vond ik wel dat de bijpersonages niet zo erg uitgewerkt zijn. Ik had soms moeite om de vier Hawthorne-broers uit elkaar te houden, omdat ze niet echt een uitgesproken karakter leken te hebben. Ook zijn er best veel familieleden en werknemers in het huis aanwezig. Wat het soms verwarrend maakte tijdens het lezen.

Cliffhanger

Aan het einde van het boek krijg je zeker wat antwoorden. Maar nog niet alle mysteries zijn opgelost nadat de laatste bladzijde is omgeslagen. Het boek eindigt met best wel een cliffhanger. Ik kan dan ook niet wachten om snel het tweede deel in de serie te gaan lezen. Hopelijk is dat net zo’n succes als dat De erfenis is.

Titel: De erfenis

Serie: Het Hawthorne-mysterie 1

Auteur: Jennifer Lynn Barnes