Recensie | De puzzelman – Nadine Matheson

Een paar weken geleden kreeg ik een leuk pakketje binnen van uitgever HarperCollins. In het pakketje een boekenlegger, een puzzel van het metronetwerk van Londen én het boek De puzzelman. Ik las de achterflap van het boek en mijn interesse was meteen gewekt. Ik had wel zin in een goede spannende thriller dus ik kon niet wachten om aan het boek te beginnen.

Het verhaal begint gelijk goed in de actie. Geen ellenlange voorbereiding naar een moord of pagina’s lang de personages leren kennen. Nee dat leren kennen van de personages dat doe je gedurende de zaak zich verder ontwikkelt. In het eerste hoofdstuk krijg je meteen met het eerste lijk te maken. En niet zomaar een lijk maar een aantal lichaamsdelen die nabij de Theems in de Londense wijk Deptford worden gevonden. De gedachte van inspecteur Anjelica Henley worden meteen teruggeworpen naar de zaak van de Puzzelman, Peter Olivier, die zijn slachtoffers in stukken sneed en daarna verspreidde door de stad. Maar Olivier zit een levenslange straf uit voor deze daden, dus hij kan hier onmogelijk mee te maken hebben toch? Dan wordt er ook nog een hoofd bezorgd bij Henley thuis en wordt haar jacht op de moordenaar een persoonlijke.

Ik werd dus meteen het verhaal ingezogen doordat er meteen actie in het verhaal zit. Wat me soms wel uit het verhaal haalde waren de vele namen van de politiemensen, slachtoffers en mogelijke daders die voorbijkomen. Je moet echt je aandacht bij het verhaal houden om niet te missen wie wie ook alweer is. Ook gebeurt er vrij veel en snel achter elkaar, dus je hoofd erbij houden is zeker belangrijk tijdens het lezen van De puzzelman.

Al met al ben ik zeker enthousiast over De puzzelman het is een spannende thriller waar je helemaal in meegezogen wordt. Het leest snel door de korte hoofdstukken, maar je moet je hoofd er dus wel bijhouden om de draad niet kwijt te raken. Het open einde doet je in ieder geval verlangen naar meer.

Ben jij ook benieuwd geworden naar De puzzelman? Het boek verschijnt 4 mei bij HarperCollins.

Titel: De puzzelman

Auteur: Nadine Matheson

Uitgeverij: HarperCollins

Genre: Thriller

Flaptekst: Als er lichaamsdelen nabij de Theems worden gevonden in de Londense wijk Deptford, wordt inspecteur Anjelica Henley van de Serial Crime Unit op de zaak gezet. De aanwijzingen doen haar denken aan het werk van Peter Olivier, beter bekend als De Puzzelman, die een levenslange gevangenisstraf uitzit voor zijn daden. Zijn methode was gruwelijk. Hij deelde zijn slachtoffers op in stukken: hoofd, benen, armen, handen en voeten.

Wanneer er korte tijd later een afgehakt hoofd bij inspecteur Henley wordt afgeleverd, realiseert ze zich dat de moordenaar zijn slachtoffers niet willekeurig uitkiest, maar er een persoonlijk spel van maakt. Om de waarheid te achterhalen moet Henley haar eigen demonen in de ogen kijken. En als Peter Olivier dan ook nog uit de gevangenis ontsnapt, heeft ze te maken met twéé uiterst meedogenloze seriemoordenaars…