Marrakesh dag 7: terug naar huis

Het was een geweldige week in Marokko, maar op zaterdag 16 april kwam er een einde aan de reis en was het tijd om weer naar Nederland te vliegen. Vandaag dus voor de laatste keer een verslag over mijn studiereis naar Marrakesh.

De wekker ging om vijf uur en dus stonden we op met het geluid van de oproep tot het gebed dat ook elke ochtend om vijf uur was. Geen betere manier om afscheid te nemen van Marokko dan met het geluid waar we tijdens deze week zo gewend aan waren geraakt. Alle koffers waren de avond van te voren al ingepakt en dus hoefde alleen de laatste dingetjes nog maar gepakt te worden. De taxi om ons naar het vliegveld te brengen was er exact op de afgesproken tijd van zes uur. Alles liep dus op rolletjes, behalve dat onze groep nog niet helemaal compleet was. Gelukkig duurde het niet lang voordat iedereen er was en konden we richting het vliegveld. Waar we incheckten, door de douane gingen en toen nog snel een ontbijtje scoorden. Toen konden we gaan boarden voor onze vlucht richting Casablanca. We moesten met de bus naar het vliegtuig, maar de eerste bus was vol en de tweede had geen chauffeur dus dat zorgde voor enige vertraging. De afstand tot het vliegtuig was letterlijk honderd meter, dus dit maakte het wachten wel wat frustrerend. Toen de buschauffeur eindelijk boven water was, konden we naar het vliegtuig. De vertraging was eigenlijk helemaal niet zo erg, want dit zou de overstap alleen maar korter maken.

20160417_135454

Tijd om te vertrekken richting Casablanca. Op de heenweg duurde deze vlucht vijftig minuten en dus rekende iedereen weer op dezelfde tijd. Toen plots na twintig minuten schrokken we allemaal wakker, omdat het vliegtuig blijkbaar al geland was. Dit zorgde voor enige verwarring onder het reisgezelschap, want zo snel konden we toch niet in Casablanca zijn? Ook hoorden we niet één keer het woord Casablanca in het praatje van de gezagvoerder. Wat bleek, we waren er wel. De stewardess keek ons ook echt heel vreemd aan na de vraag of we in Casablanca waren. Blijkbaar kon de reis naar Casablanca ook zo snel gaan. Helaas duurde de overstap in Casablanca hierdoor wel weer langer.

In Casablanca moesten we gelijk weer door de douane en ons paspoort werd ook nog twee keer gecontroleerd. Dit alles bij elkaar duurde nog best een tijd, maar we moesten toch nog lang wachten op onze volgende vlucht, dus dat maakte niet uit. Nadat we door alle controles heen waren, heb ik mijn laatste Marokkaanse muntthee gehaald en daarna heb ik lekker gelezen tot we weer konden boarden. De muziek op het vliegveld was wel heel irritant, dus ik was wel blij toen ik daar weer weg kon.

Toen was het tijd voor echt het laatste onderdeel van de reis. We stegen op boven een helder Casablanca en dus kon ik de Moskee van Casablanca heel goed aan de zee zien liggen. Daarna kon ik weer gaan slapen in het vliegtuig, totdat ze langskwamen met het eten. Net als op de heenweg had ik kip, maar nu zaten er hele dubieuze aardappelen bij, die nergens naar smaakte. De rest van het eten was wel oké, dus het was niet zo erg om het op te eten. Na het eten zaten we met vijf meiden van de reis wat na te praten en toen kwam er een vrouw naar ons toe om te klagen dat we te hard praatte en lachten. Dit was heel vreemd, want we waren helemaal niet hard aan het praten en lachen. Toch ging ze daarna ook nog klagen bij een steward en werden we weer aangesproken. Note to myself: je mag niet lachen in een vliegtuig. Het grappige was dat ze helemaal niet bezig was met iets serieus te doen of te slapen, ze zat namelijk de hele tijd Candy Crush te spelen.

Ook onze tweede vlucht van de dag ging weer veel sneller dan voorspelden dus landde we bijna een uur te vroeg op een regenachtig en koud Schiphol. Dat was wel weer even aanpassen! Na nog een paspoortcontrole was onze bagage er al en konden we allemaal weer naar huis na een prachtige week. Gelukkige hebben we de foto’s nog! (En de discussies over wie nog wat aan wie moet terugbetalen, soms zelfs over 10 dirham aka 8o cent). Het was wel stil om niet meer de hele dag met zo’n grote groep omgeven te zijn, maar ook wel weer fijn om in mijn eigen bed te slapen. Over een paar weken hebben we gelukkig nog reünieborrel met iedereen die mee was, dus dan zijn we weer gezellig een avond met z’n allen.

20160417_221121

Dit was alweer mijn laatste reisverslag over mijn studiereis naar Marrakesh. Ik vind het heel leuk om deze verslagen te schrijven en ik ben ook zeker van plan om van mijn volgende vakantie weer zo’n verslag te schrijven voor jullie.

Zijn jullie wel eens in Marokko geweest of zouden jullie er weleens naar toe willen?

Tot morgen!

Bianca

Advertenties

Een gedachte over “Marrakesh dag 7: terug naar huis

1. Rowan zegt:

Hahaha ik moest zo lachen om sommige stukjes uit dit artikel. Die muziek op Casablanca was inderdaad zooo irritant, steeds hetzelfde deuntje. En ik had ook kip, die aardappelen waren inderdaad heel dubieus hahaha.