Recensie | Een Noorse winternacht – Karen Swan

In december probeerde ik zoveel mogelijk winterse en kerstige boeken te lezen. Mijn oog viel toen op een boek dat onlangs was toegevoegd aan Kobo Plus en dat mij ook nog eens was aangeraden op Instagram toen ik om tips vroeg. Een Noorse winternacht leek mij perfect om in de kerstperiode te lezen en dat was ook zeker het geval. Een bijzonder boek met positieve en negatieve kanten.

Titel: Een Noorse winternacht

Auteur: Karen Swan

Uitgeverij: Xander

Genre: Roman

Bo leidt een leven waar vele anderen van dromen. Samen met haar vriend Zac krijgt ze betaald om te reizen en haar sprankelende avonturen te delen met haar online volgers. De kerstdagen komen eraan en Bo verheugt zich op hun volgende trip: een reis naar de besneeuwde Noorse fjorden, waar ze een paar weken zullen verblijven in een pittoresk landhuis onder het romantische Noorderlicht. Maar omgeven door de bevroren watervallen en sneeuwwitte bergen komen er scheurtjes in de relatie en drijven er diep verstopte geheimen naar boven. Bo kan de confrontatie met zichzelf niet langer uit de weg: is dit wel wie ze is?

De keerzijden van een influencer-bestaan

Een Noorse winternacht draait om het leven van Bo. Zij leidt een leven waar veel mensen jaloers op zullen zijn. Ze trekt namelijk de wereld over om mooie plaatjes te schieten voor Instagram en krijgt daar ook nog eens voor betaald. Dit doet ze samen met haar vriend Zac en hun vast fotograaf. Van de buitenkant lijkt Bo’s leven perfect, maar al snel blijkt dat haar leven helemaal niet zo rooskleurig is als het op het eerste gezicht lijkt. Ze krijgt namelijk ook te maken met veel haatreacties en heeft zelfs last van een stalker. Ook haar relatie met Zac loopt niet zo soepel meer als de perfecte plaatjes online doen vermoeden. Bo begint zich af te vragen of dit nog wel het leven is dat ze wil leiden of dat ze doe is aan een rustiger en stabieler bestaan.

Dit boek behandelt een interessant en hedendaags onderwerp. Zoveel lees je niet over deze zogenaamde ‘influencers’ en hun op het eerste oog zo perfecte leven. Een Noorse winternacht laat de keerzijden zien van zo’n bestaan: hatelijke reacties, stalkers en in Bo’s geval ook het altijd maar moeten voordoen alsof alles in haar leven zo perfect en geweldig is. Dit onderwerp vond ik dan ook een groot pluspunt aan het boek.

Onnodige tweede verhaallijn

Het verhaal speelt zich in twee verschillende tijdperken af. Het heden waarin Bo de hoofdrol speelt en het verleden waarin het verhaal verteld wordt van Signy, de oude vrouw waarvan Bo en Zac hun verblijf in Noorwegen huren. Ik ben meestal wel voorstander van dit soort afwisselingen in boeken, maar in Een Noorse winternacht leek de verhaallijn van Signy niet zo relevant te zijn voor het verloop van het verhaal. Hoewel ik het wel leuk vond om te lezen over het verleden en de verhaallijn van Signy misschien nog wel leuker vond dan die van Bo, vond ik niet dat deze verhaallijn echt een belangrijk onderdeel van het verhaal was.

Aardig verhaal, maar uitwerking kon beter

Hoewel ik het verhaalidee achter Een Noorse winternacht goed bedacht vond en ik het boek ook zeker wel met plezier gelezen heb, vond ik het boek niet zo geweldig als gehoopt. Het verhaal gaat soms wat langzaam en de twee verhaallijnen lijken meer op zichzelf te staan dan dat ze echt samen een verhaal vormen. Het is wel het perfecte boek om je even helemaal in een winterse sfeer onder te dompelen, want de beschrijvingen van winters Noorwegen zijn echt heel mooi. Je krijgt het er soms zelf koud van.

⭐⭐⭐