Recensie | Havenfall – Sara Holland

Toen ik de cover van Havenfall van Sara Holland zag, was ik meteen verkocht. Wat prachtig! Daarnaast las ik een tijd geleden alweer Everless van dezelfde auteur en dat boek vond ik geweldig. Ik was dus heel benieuwd naar dit boek en mijn verwachtingen waren vooraf hooggespannen.

Titel: Havenfall

Serie: Havenfall #1

Auteur: Sara Holland

Uitgeverij: Blossom Books

Genre: Young Adult, Fantasy

Diep in de bergen van Colorado ligt de herberg van Havenfall, de enige plek waar de bewoners van vier magische werelden elkaar kunnen ontmoeten. Maddie Marrow werkt in de zomer in de herberg, en het is voor haar veel meer dan een kans om magie van dichtbij te zien. Havenfall is een ontsnapping uit de werkelijkheid, waar haar moeder in een dodencel zit en beschuldigd wordt van de moord op Maddies broertje.

Als er een lijk wordt gevonden in Havenfall, is de fragiele vrede onmiddellijk verstoord. Tot overmaat van ramp wordt Maddies vriendje Brekken vermist en is er een levensgevaarlijk wezen ontsnapt. Als er duistere geheimen aan de oppervlakte komen, wordt één ding duidelijk voor Maddie: niemand is te vertrouwen, en niemand is veilig.

Knooppunt van werelden

Midden in de bergen in Colorado ligt de herberg Havenfall. Niet zo maar een herberg, maar een plek waar inwoners van verschillende werelden elkaar elke zomer ontmoeten. Om te feesten en om te onderhandelen en zo de vrede tussen de drie overgebleven werelden te bewaren. Maddie reist elke zomer af naar deze plek. Haar oom is de herbergier en Maddie wil niks liever dan die functie ooit van hem overnemen. Havenfall is de enige plek waar ze zich ooit thuis heeft gevoeld. Daar kan ze even ontsnappen aan het echte leven en is ze even niet dat meisje met de moeder die verdacht wordt van de moord op haar broertje. Dit jaar is alles echter anders op Havenfall: er wordt een lijk gevonden, er dwaalt een monster rond en Maddie kan niemand meer vertrouwen, zelfs niet haar beste vriend Brekken.

Worldbuilding

In Everless was Sara Holland echt koningin van de worldbuilding. De wereld zat in dat boek zo goed in elkaar en dat is wat ik voor Havenfall ook hoopte. Toen ik las dat er in dit boek verschillende werelden bestonden, werd ik heel enthousiast en zag ik ook zoveel mogelijkheden hiermee. Helaas kom je naar mijn idee eigenlijk maar heel weinig te weten over de verschillende werelden. Jammer, want het boek begon zo goed met een beschrijving van de werelden en hun magie, maar later in het boek komt dat nog maar weinig terug. Aangezien de worldbuilding voor mij meestal het punt is dat een fantasyboek maakt of kraakt, was dit echt een groot minpunt aan het boek.

Vlakke personages

Nog iets dat een beetje tegenviel is dat de personages in Havenfall niet echt diepgang hebben. Maddie, het hoofdpersonage, bleef naar mijn idee een beetje oppervlakkig. Het enige waar ze de hele tijd over zeurt is dat ze herbergier wil worden en verder wil ze helemaal niks in haar leven. Als ze dan eindelijk wat taken op zich mag nemen in de herberg dan vind ze dat toch allemaal niet zo leuk en hoewel het onrustige tijden zijn in Havenfall en het vast allemaal niet zo leuk is om beslissingen te moeten nemen, is ze wel heel negatief voor iemand die dit haar héle leven al wilden.

Ook de andere personages komen niet helemaal lekker uit de verf. Hun motieven en denkwijzen achter de acties die ze uitvoeren vond ik niet allemaal even duidelijk, maar misschien komt daar nog meer duidelijkheid over in het vervolg.

Vlotte schrijfstijl en goede plottwists

Natuurlijk heeft Havenfall ook een aantal goede aspecten. Zo leest de schrijfstijl van Sara Holland, ondanks de wel hele lange hoofdstukken, lekker weg. Ook komen er, vooral aan het einde, een aantal verrassende wendingen, waarvan ik sommige wel aan zag komen, maar anderen ook totaal niet.

Al met al is Havenfall een boek dat makkelijk weg leest, maar dat mijn verwachtingen helaas niet helemaal kon waarmaken. Ik had een geweldige worldbuilding verwacht, maar dat viel echt ontzettend tegen en ook de personages wisten mij niet te boeien. De plottwists aan het einde hebben mij echter toch wel weer nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg, dus grote kans dat ik dat toch ga lezen als het uitkomt.

Waardering: 3 uit 5.