Recensie: De cirkel (Engelsfors #1)

Auteur: Mats Strandberg & Sara B. Elfgren
Uitgever:Bruna uitgevers, A.W.Jaar: 2012
Aantal bladzijden: 404
Genre: Young Adult
Serie: Engelsfors #1
Waardering: 5/5

Laatst schreef ik dat ik de laatste tijd best wel langzaam lees, omdat ik zo druk ben met andere dingen. Het boek De cirkel zorgde er echter voor dat ik weer even in mijn oude leesritme terugkwam. In een weekend las ik dit boek uit en dat terwijl ik ook nog eens de hele zaterdag moest werken.

De reden dat ik eindelijk weer eens snel door een boek heen ging, was dat dit boek echt als een trein las, al gelijk vanaf het begin. In het eerste hoofdstuk gebeurt er al gelijk van alles en daardoor was mijn interesse voor het boek meteen gewekt.

Het boek verteld het verhaal van Minoo, Rebecka, Vanessa, Anna-Karin, Linnéa en Ida. Op het eerste oog hebben deze zes meiden niks met elkaar gemeen. Totdat zij op een nacht, wanneer de maan mysterieus rood kleurt, allemaal naar een afgesloten park worden geleid. Ze weten geen van alle hoe ze daar zijn gekomen en waarom ze daar zijn, maar ze ontdekken al snel dat ze zonder elkaar niet kunnen overleven. Ze ontdekken dat ze bijzondere gaven  hebben en dat er een eeuwenoud kwaad in Engelsfors schuilt. Volgens een voorspelling zijn zij de uitverkorenen die het kwaad moeten verslaan. Alleen als ze samenwerken kunnen ze het kwaad verslaan.

Aan het begin van het boek had ik nogal moeite om de zes meiden uit elkaar te houden. Het verhaal wordt namelijk vanuit een wisselend perspectief verteld en soms was ik even kwijt wie wie ook al weer was. Gelijk aan het begin krijg je al veel informatie over de meiden en hun families en vrienden. Dit is aan het begin wat lastig, omdat het veel informatie in één keer is, maar het droeg er wel aan bij dat ik mezelf goed kon inleven in de personages en bepaalde beslissingen van hen ook beter kon begrijpen. Ik kon mezelf ook wel met alle zes de meiden identificeren, ondanks dat ze heel verschillend zijn. Ik denk dat de goede beschrijving van de personages hier zeker aan heeft bijgedragen.

Al in het begin van het verhaal gebeurt er al best veel. In elk hoofdstuk zit ook wel spanning, waardoor ik eigenlijk maar door wilde blijven lezen om te zien hoe bepaalde situaties werden opgelost. Ik vind het altijd fijn als er in elk hoofdstuk van een boek wat gebeurt, want hierdoor blijft de spanning goed vastgehouden. Ik merk altijd dat als er wat opvul-hoofdstukken tussen zitten, ik eerder geneigd ben om het boek aan de kant te leggen.

De schrijfstijl van het boek is erg vlot en het boek leest makkelijk weg. Ik ben heel erg benieuwd naar de volgende delen van deze serie en ga deze zeker zo snel mogelijk ook lezen. De cirkel is in ieder geval een prima begin van de serie.

Een gedachte over “Recensie: De cirkel (Engelsfors #1)