Recensie|Phobos (Phobos #1) – Victor Dixen

Phobos is een boek waarvan ik nou niet zo goed wist of ik het nou leuk zou gaan vinden of niet. Hoewel heel veel mensen er heel enthousiast over zijn, wist de flaptekst mij nog niet te overtuigen. Het hele ruimte-aspect vond ik heel interessant klinken, maar de achterflap doet vermoeden dat de sfeer een beetje in de stijl van de Selectie-serie is en laat ik daar nou helemaal geen fan van zijn. Ik was dus vooral bang voor een verhaal waar de meiden elkaar continu de tent uitvechten, omdat ze allemaal op dezelfde jongen vallen en dat het hele science fiction verhaal op de achtergrond zou verdwijnen. Of dat inderdaad het geval is of dat Phobos mij toch heeft weten te overtuigen, dat schrijf ik vandaag in mijn recensie van dit boek.

Titel: Phobos

Serie: Phobos #1

Auteur: Victor Dixen

Uitgeverij: Uitgeverij Q

Genre: Young Adult, Sci-fi

Waardering: 3.5/5 sterren

Zes meisjes

Zes jongens

Zes minuten om elkaar te leren kennen

De eeuwigheid om van elkaar te houden

Ze dromen ervan geschiedenis te schrijven

Zes jongens en zes meisjes bevinden zich in een ruimteschip op weg naar Mars. Overal aan boord hangen camera’s, elke stap die ze zetten wordt gefilmd. De reis is namelijk ook een datingshow, die wereldwijd wordt uitgezonden. Het is de bedoeling dat ze allemaal hun grote liefde vinden, zodat ze op Mars de eerste menselijke kolonie in de ruimte kunnen beginnen.

Zij droomt ervan verliefd te worden

Léonor is een van de uitverkorenen. Ze is een wees en kan niet wachten haar eenzame leven achter te laten. Als haar droom een nachtmerrie wordt, is er alleen geen weg meer terug.

9200000075970209

Laat ik gelijk maar beginnen met mijn grootste zorg. Ik was bang dat de focus dus te veel op het hele liefdesverhaal zou liggen. Hoewel dit inderdaad natuurlijk een groot aspect is van het boek, de zes meiden en jongens zijn nou eenmaal deelnemers in een datingshow, was er ook veel aandacht voor het ruimtereizen en alle technische dingen die daarbij horen. Dat was voor mij een heel groot pluspunt aan dit boek. Phobos zit daarnaast vol met verrassende wendingen waardoor je maar door wilt blijven lezen.

Wat ik fijn vind aan het boek is dat het vanuit verschillende perspectieven verteld wordt. Deels volg je als lezer Léonor, één van de meiden die meedoen aan het Genesisprogramma. Hierdoor kom je veel te weten over hoe zij denk en waarom zij op bepaalde manieren handelt. Daarnaast krijg je als lezer ook soms te lezen wat de mensen op aarde zien op het Genesiskanaal en kijk je mee met de wetenschappers die achter het programma zitten. Door deze verschillende invalshoeken weet jij als lezer veel meer dan de kandidaten op het ruimteschip en dat geeft een leuke toevoeging aan het boek.

“En als dat het geval is, dat iedereen echt een zielsverwant heeft tussen die miljarden andere mensen, wat is dan de kans dat er zes perfecte koppels aan boord van dit ruimteschip zitten? Nul, als je het mij vraagt! Statistisch gezien maken we geen enkele kans.”

Helaas kan ik niet alleen maar positief zijn over Phobos. Soms vind ik het nogal traag gaan allemaal en ik had het idee dat er veel dingen eindeloos herhaald en uitgelegd worden. Dat is naar mijn idee niet nodig en alles zou best een stuk korter en minder langdradig kunnen.  Daarnaast worden er vooral heel veel vragen opgeroepen en aan het eind van het boek zijn veel van deze verhaallijnen nog steeds losse eindjes. Op zich best logisch aangezien er nog meer boeken volgen in deze serie, maar er zou best wel wat meer afronding kunnen zijn. Het einde voelt nu namelijk heel erg abrupt en ontzettend open.

Al met al was Phobos een prima start van een serie. Het verhaal is interessant, origineel en zit vol verrassende wendingen. Toch is er ook nog genoeg te verbeteren. Het verhaal gaat soms nogal traag en het einde is wel erg open. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het tweede boek en hoop dat er daar wel wat meer vragen beantwoord gaan worden.