Recensie | Dance or Die (Truth or Dance #3) – Chinouk Thijssen

Eindelijk was ie daar, het laatste deel van de Truth or Dancetrilogie van Chinouk Thijssen. Nadat ik in juli Break a Leg dichtsloeg, wilde ik niks liever dan doorgaan in het derde deel van de serie. Helaas moesten we toen nog een aantal maanden wachten op Dance or Die, maar inmiddels is het boek verschenen en zou ik er eindelijk achter komen wie er nou achter Truth or Dance zat.

Titel: Dance or Die

Serie: Truth or Dance #3

Auteur: Chinouk Thijssen

Uitgeverij: Clavis Young Adult

Genre: Young Adult, Thriller

Het einde van India’s dansopleiding is in zicht. Nog één jaartje en dan mag ze misschien auditie doen voor Het Nationale Ballet. Maar toch is ze er niet gerust op, want via de groepschat Truth or Dance blijft een levensgevaarlijke stalker haar en haar vriendinnen lastigvallen. En iets zegt haar dat diegene dit schooljaar pas echt zal toeslaan. India is geboren om te dansen, maar is ze ook bereid ervoor te sterven?

India en haar vriendinnen Lisa, Nikki en Zoë hebben een roerige twee jaar meegemaakt. Door toedoen van hun stalker Truth or Dance zitten er inmiddels nog maar twee van hen op de dansopleiding van het conservatorium. Nog één jaar te gaan en dan kunnen ze auditie doen voor Het Nationaal Ballet. India’s grote droom, maar zoals ze inmiddels weet kan er in een jaar tijd veel gebeuren. De groepschat met Truth or Dance bestaat namelijk nog steeds en ook de opdrachten worden steeds gevaarlijker. Zal India überhaupt wel in staat zijn om de auditie te doen waar ze altijd al van droomde.

Boek om in één ruk uit te lezen

Chinouk Thijssen heeft een hele vlotte schrijfstijl en bovendien volgen de gebeurtenissen in haar boeken zich altijd heel snel op. Daardoor leest het boek, net als de voorgaande boeken, heel snel weg. Steeds als het verhaal even wat rustiger lijkt te worden, gebeurd er wel weer iets spannends of afschuwelijks en wordt je als lezer weer helemaal in het verhaal mee getrokken.

Herkenbare én heftige onderwerpen

Wat deze serie zo goed maakt voor jongeren is dat er voor hen veel herkenbare onderwerpen in naar voren komen. Het verhaal speelt zich natuurlijk af op een school en hoewel de balletwereld voor veel mensen misschien onbekend is, spelen op deze school problemen zoals op elke andere school. Denk aan jaloezie en verliefdheid, maar ook het pesten via sociale media. Ook maakt Chinouk Thijssen heftigere onderwerpen bespreekbaar. Zo heeft India last van paniekaanvallen en is er aandacht voor eetstoornissen. Dat laatste komt misschien een beetje uit de lucht vallen, maar het is wel een onderwerp waar, zeker op een balletopleiding waar iedereen constant kijkt naar hoe je lichaam er uit ziet, waar veel jongeren mee te kampen hebben. Goed dus dat ook dit aspect van de balletwereld belicht wordt.

Spannend tot het eind

Na het lezen van de voorgaande twee boeken dacht ik wel enig idee te hebben van de richting die het boek op zou gaan. Hoewel ik wel steeds wisselde van verdachte achter de groepschat. Ook tijdens het lezen van Dance or Die schoten mijn gedachten nog alle kanten op en de uiteindelijke ontknoping zag ik echt niet aan komen. Dat heeft Chinouk Thijssen in mijn ogen echt heel knap gedaan. Als je drie thrillers kan schrijven met dezelfde dader en het einde is dan nog steeds onverwacht dan ben je een uitstekende thrillerauteur. Dance or Die is een heel spannend slot van de trilogie en ik ben alleen maar nog benieuwder geworden naar volgende boeken van Chinouk Thijssen.

One thought on “Recensie | Dance or Die (Truth or Dance #3) – Chinouk Thijssen