Recensie|Moord in de Oriënt Expres – Agatha Christie

Vandaag verschijnt  in de bioscoop de film Murder on the Orient Express, gebaseerd op het gelijknamige boek van Agatha Christie. Ik ben heel benieuwd naar deze film, maar ik wilde het boek wel gelezen hebben voordat ik de film ga kijken. Daarom besloot ik van de week om het boek Moord in de Oriënt Expres te gaan lezen. Ik wist totaal niet wat ik kon verwachten, aangezien ik nog nooit een boek van Agatha Christie had gelezen. Smaakte mijn eerste Agatha Christie naar meer of laat ik haar boeken voortaan liever links liggen? Dat lezen jullie vandaag in deze recensie.

Titel: Moord in de Oriënt Expres

Auteur: Agatha Christie

Uitgeverij: The house of books

Genre: Detective

Waardering: 4,5/5 sterren

Als Hercule Poirot vanuit Istanbul met de Oriënt-Expres naar Engeland terugkeert, verwacht hij een rustige reis. Maar rond middernacht strandt de trein in de sneeuw en de volgende ochtend blijkt één van de passagiers op een gruwelijke manier te zijn vermoord. Poirot vindt bij het ondervragen van zijn medepassagiers zo veel tegenstrijdige aanwijzingen, dat hij algauw vermoedt dat dit de meest wonderlijke moordzaak uit zijn carrière zal worden.

Om een of andere reden had ik verwacht dat ik misschien wat moeilijk in het boek zou komen, omdat het zich natuurlijk in een hele andere tijd afspeelt en dat dat misschien even wennen zou zijn. Dat was echter helemaal niet het geval. Ik zat er meteen in, al duurde het wel tot het moment dat de moord plaats vindt voor ik er echt helemaal in zat en het boek nog maar moeilijk weg kon leggen. Het leest namelijk als een trein (see what I did there).

Het klinkt misschien een beetje saai en eentonig. Een boek dat zich helemaal afspeelt op één plek en die plek is ook nog eens een trein waar niemand weg kan. Hoeveel kan je als schrijver nou eenmaal doen met maar één ruimte. Het antwoord daarop is veel. Ondanks dat de plek waar het boek zich afspeelt op het eerste gezicht misschien saai lijkt, zorgt Agatha Christie ervoor dat dit totaal niet het geval is. Zet namelijk een aantal totaal verschillende en bijzondere mensen met geheimen bij elkaar op een plek waar ze niet weg kunnen. Ik had soms wel wat moeite om al de personages uit elkaar te houden, omdat er zoveel verschillende mensen in een korte periode geïntroduceerd worden.

“Als jij erin slaagt dit geval op te lossen, mon cher, dan ga ik inderdaad in wonderen geloven.”

Wat maakt een detective een goede detective? Dat is toch wel wanneer je als lezer het hele boek mee zit te puzzelen en dan nog steeds geen idee hebt hoe het zit. Tot het laatste hoofdstuk aan toe snapte ik totaal niet hoe de moord gepleegd was. Sterker nog zelfs nadat ik het laatste hoofdstuk uit had, moest ik nog even terugbladeren om alle informatie te verwerken. Ik kan dus met recht zeggen dat het einde nogal verrassend is en dat ik dat totaal niet aan zag komen. Waar ik wel wat moeite mee had, was dat sommige conclusies van Hercule Poirot voor mij nogal uit de lucht kwamen vallen en niet echt onderbouwd worden. Dit vond ik jammer, want ik had graag wat beter begrepen waarop sommige conclusies gebaseerd waren.

” ‘Ma foi!’ zei monsieur Bouc opgewonden. ‘Liegt dan iederéén in deze trein?’

Moord in de Oriënt Expres is een sterke detective roman, waarbij ik tot het einde toe niet doorhad hoe het in elkaar zat. Ik vind het knap hoe Agatha Christie zo’n compleet verhaal heeft weten neer te zetten in maar 200 bladzijden. Sommige aspecten omtrent de moord zijn voor mij nog steeds een beetje vaag en ik denk dat dit typisch zo’n boek is waar je als je het een tweede keer leest nog veel meer details uithaalt, die je eerder niet gezien heb. In ieder geval heeft Moord in de Oriënt Expres mij heel benieuwd gemaakt naar andere boeken van Agatha Christie en ook naar de film. Ik heb het idee dat dit verhaal zich namelijk uitstekend leent voor een goede film.