Recensie | Mijn verhaal – Michelle Obama

De autobiografie van Michelle Obama is een boek waar ik meteen al enorm naar uitkeek. Ik vind haar een hele inspirerende vrouw en was ook heel benieuwd naar het verhaal dat zij te vertellen had. Voor kerst kreeg ik het boek en het duurde daarna ook niet heel lang voordat ik er in begon en vandaag heb ik mijn recensie van Mijn verhaal voor jullie.

Titel: Mijn Verhaal

Auteur: Michelle Obama

Uitgeverij: Hollands Diep

Genre: Autobiografie

Toen Michelle Robinson klein was, was haar wereld de South Side van Chicago, waar zij en haar broer Craig in het appartement van hun ouders op de eerste verdieping een slaapkamer deelden en waar ze in het park tikkertje speelden en waar haar ouders, Fraser en Marian Robinson, haar opvoedden tot een oprechte en zelfverzekerde jonge vrouw. Maar het leven bracht haar al gauw naar heel andere werelden, onder andere de collegezalen van Princeton, waar ze voor het eerst voelde wat het betekende om de enige zwarte vrouw in de zaal te zijn, tot de glazen kantoorpanden waar ze als topbedrijfsjurist werkte – en waar op een zomermorgen een rechtenstudent genaamd Barrack Obama voor haar bureau verscheen en haar zorgvuldig geplande leven in de war schopte.
In dit boek beschrijft Michelle Obama voor het eerst de beginjaren van haar huwelijk, waarin ze probeert een evenwicht te vinden tussen haar werk en gezin enerzijds, en de snel verlopende politieke carrière van haar man anderzijds. Ze maakt ons deelgenoot van hun gesprekken over of hij zich kandidaat moet stellen voor het presidentschap en als het zover is, over haar rol als populaire, maar vaak bekritiseerde persoon in zijn campagne. Ze vertelt alles met charme, humor en ongebruikelijke openhartigheid en geeft een levendig verslag van binnenuit over zowel de historische lancering van haar familie in de wereldwijde spotlights als hun leven in het Witte Huis in die acht gedenkwaardige jaren, waarin zij haar land leert kennen en het land haar.
Mijn verhaal voert ons door de bescheiden keukens van Iowa en de balzaal van Buckingham Palace, door momenten van verbijsterende droefenis en verbazingwekkende veerkracht. Het voert ons tot diep in de ziel van die unieke, baanbrekende persoonlijkheid die ernaar streeft oprecht te blijven en haar persoonlijke kracht en stem in dienst te stellen van hogere idealen. Door haar verhaal eerlijk en moedig te vertellen daagt ze ons allemaal uit: wie zijn wij en wat willen we worden?

Mijn verhaal is het boek waarin Michelle Obama haar verhaal verteld. Niet alleen over haar tijd als First Lady in het Witte Huis, maar vooral ook over haar jeugd en over de weg naar het Witte Huis toe. Het boek is opgedeeld in drie delen en deze gaan alle drie over een andere fase in het leven van Michelle. Het verhaal begint met Becoming me waarin ze vertelt over haar jeugd in de South Side van Chicago waar ze samen met haar ouders en oudere broer Craig in een klein appartement woonde. Ze vertelt over haar schooltijd en haar studie daarna. Het volgende deel, Becoming us, gaat over de eerste jaren van haar relatie met Barrack en zijn politieke carrière die het gezinsleven niet altijd even makkelijk maakt en wat Michelles ambities soms ook behoorlijk in de weg kan staan. Het laatste deel, becoming more, draait om de tijd die de Obama’s doorbrengen in het Witte Huis, over de mogelijkheden die dit Michelle Obama biedt, maar ook over de talloze teleurstellingen en beperkingen waar ze als gezin mee te maken krijgen.

Mijn verhaal is in de eerste plaats het verhaal van Michelle Obama, maar het is ook meer dan dat. Het boek geeft een goed inkijkje in de Amerikaanse samenleving waar zij in opgroeit. Het racisme waar ze van jongs af aan tot in het Witte Huis meet maken heeft. Het gevoel dat ze zichzelf altijd extra moet bewijzen omdat ze “zwart” is. Het gaat over de politieke spelletjes in Washington D.C. en over hoe Michelle haar bevoorrechte positie gebruikt om zich in te zetten voor zaken die haat echt aan het hart gaan. Kortom een heel divers boek.

Ik moest aan het begin van het boek er even in komen. Ik lees eigenlijk nooit biografieën, dus wellicht dat ik daar even aan moest wennen. Dat neemt niet weg dat ik meteen geboeid was door het verhaal dat Michelle Obama te vertellen had. Je merkt door het hele boek dat ze het belangrijk vind om het goede te doen en dat ze er soms mee worstelt hoe ze dat voor elkaar moet krijgen. Extra mooi dus om te zien hoe ze uiteindelijk haar functie als First Lady kan inzetten om zich hard te maken voor de zaken die ze echt belangrijk vind en dat die haar ook echt aan het het hart gaan. Daarnaast voel je de liefde voor Barrack en haar twee dochters van de bladzijden af spatten en schuwt ze het ook niet om over lastige en verdrietige periodes in haar leven te schrijven.

Ik vond Michelle Obama al een interessante en inspirerende vrouw, maar door dit boek is dat alleen maar toegenomen. Belangrijkste boodschap die ze iedereen, maar vooral ook haar dochters, mee wil geven is ‘Jij doet ertoe en als je echt iets wilt, laat je dan vooral door niemand tegenhouden’. En dat is denk ik een mooie manier om in het leven te staan.

3 gedachten over “Recensie | Mijn verhaal – Michelle Obama