Recensie | De laatste brief – Rebecca Yarros

De boeken van Rebecca Yarros lees ik graag. Zo was ik bijvoorbeeld al heel enthousiast over The Renegades-serie, die ik vorig jaar las. Naar haar nieuwste boek De laatste brief, was ik dan ook heel benieuwd en wat was ik blij toen ik het boek onlangs voorbij zag komen in Kobo Plus. Hoewel het een heel ander verhaal is dan in de eerder genoemde serie heeft Yarros ook met dit boek weer een prachtig verhaal neergezet.

Titel: De laatste brief

Auteur: Rebecca Yarros

Uitgeverij: Zomer & Keuning

Genre New Adult

Rebecca Yarros is terug met “De laatste brief’, een aangrijpende feelgoodroman over een kick-ass single mom. Ella werd op haar negentiende moeder van een tweeling en runt nu, vijf jaar later, een bed & breakfast. Ze heeft per brief contact met Beckett, die met haar overleden broer in het leger zat. Dan komt Beckett zonder dat ze het weet terug van uitzending en gaat hij in haar B&B logeren om haar te helpen. Zij moet daar niets van hebben, ze kan het toch wel alleen? Maar haar kinderen zijn gek op hem. In “De laatste brief’ laat Rebecca Yarros zien dat hoe sterk je ook bent, de liefde vaak nog sterker is.

Ella & Beckett

In De laatste brief draait het om het verhaal van alleenstaande moeder Ella en militair Beckett. Ella werd op haar negentiende onverwacht zwanger van een tweeling, Colt en Maisie, en de vader van de kinderen liet haar in de steek en heeft zich nooit meer om haar of de tweeling bekommerd. Nu vijf jaar later is Ella niet alleen moeder van een tweeling, maar runt ze ook de B&B die van haar oma is geweest. Ella’s broer Ryan is militair en via hem komt ze in contact met Beckett die samen met hem in het leger zit. Volgens Ryan kan Chaos, de codenaam van Beckett, wel iemand gebruiken om mee te schrijven, aangezien hij geen familie heeft om op terug te vallen. Er ontstaat een intensief briefcontact tussen Ella en Beckett waarin ze veel van hun leven met elkaar delen. Dan slaat het noodlot toe. Ryan komt om bij een missie en in zijn laatste brief vraagt hij Beckett om op zijn kleine zusje te gaan passen. De dood van Ryan is namelijk niet de enige tragedie waar Ella mee te kampen heeft, haar vijfjarige dochter blijkt namelijk ernstig ziek te zijn. Beckett neemt, samen met zijn hond Havoc, zijn intrek in de B&B van Ella, maar zij weet niet dat dit de Chaos waar ze al een aantal maanden brieven mee schrijft. Ze moet in eerste instantie niks hebben van zijn hulp, maar hij blijkt enorm betrokken te zijn bij de kinderen waardoor ze hem stukje bij beetje dichterbij laat komen.

“‘Een discussie,’ echode ik, omdat hetgeen dat ik echt wilde zeggen in het nadeel van mijn kinderen zou werken. ‘Ja. Een discussie.’ ‘Over Maisies aanwezigheid.’ Alsof het me ook maar iets kon schelen hoe vaak ze aanwezig was in haar kleuterklas. Ze was voor haar leven aan het vechten en die man wilde het hebben over afwezigheid op een dag waarop ze had kunnen leren dat de K de eerste letter van ‘kangoeroe’ was?

Emotionele rollercoaster

Toen ik de achterflap van De laatste brief las, had ik niet verwacht dat het verhaal zo emotioneel zou worden als dat het uiteindelijk was. Hoewel je er in het boek al aan het begin achterkomt dat Maisie ernstig ziek is, wordt er hier met geen woord over gesproken in de flaptekst. Dat was dus de eerste klap die ik tijdens het lezen van het boek te verwerken kreeg. Daarna volgen er nog veel meer onverwachte wendingen, maar hoewel de situatie waar Ella en haar gezin in zitten erg heftig is, kan je als lezer ook enorm genieten over hoe Beckett zich inzet voor de tweeling. Vooral voor Colt, die zijn moeder veel moet missen vanwege ziekenhuisbezoeken met Maisie, worden Beckett én zijn hond Havoc een hele belangrijke factor in zijn leven. Al deze personages sluit je in je hart, maar misschien Havoc de hond nog wel het meest. Hoewel het een ex-militaire hond is, is het ook gewoon een heel zachtaardig beest.

“Mannen met puppy’s. Mannen met kinderen. Met die twee dingen kregen ze gegarandeerd mijn aandacht en deze man was goed met allebei.”

Plottwist aan het eind

Hoewel ik wel voelde dat er aan het eind van het boek nog iets moest gebeuren, vond ik de plottwist die uiteindelijk kwam echt verschrikkelijk. Na al ontelbare keren het hart van haar lezers gebroken te hebben, stort Rebecca Yarros deze in een nog dieper dal (voor degene die het boek gelezen hebben, ik weet het slechte woordkeuze). Misschien een wat onnodig einde voor dit prachtige en hartverscheurende boek, maar in ieder geval een hele verrassende.

Mooiste boek van Rebecca Yarros

De laatste brief is met stip het mooiste boek van Rebecca Yarros dat ik tot nu toe heb gelezen. De personages voelen levensecht aan en je voelt al hun emoties tot in hun tenen. Hoewel het einde misschien wat onnodig was, hou ik heel veel van dit boek en kan ik dan ook niet anders dan De laatste brief vijf sterren te geven.

⭐⭐⭐⭐⭐